Ron en Cory in Sri Lanka

Nederlandse historie in Galle.

Na een dag zonnen, spelen in de golven en lekker niets doen, zijn we vandaag na het ontbijt naar het treinstation van Aluthgama gegaan. Dit ligt ongeveer 6 km vanaf ons hotel, dus met de Tuk-tuk voor € 1,80.

Bij het treinstation aangekomen bleek onze trein 1:40 uur vertraging te hebben. Dan maar met de bus. De bijna volgepropte bus had nog twee plaatsjes op de achterbank en voor € 0,45 per persoon zijn we na 1uur en 20 minuten aangekomen in Galle.

Deze plaats is bekent om het fort dat hier in 1669 is gebouwd door de Nederlanders tijdens het VOC-tijdperk. Het oude ommuurde fort is eigenlijk een stad op zich. Met kerken, jawel, “Nederlandsch Hervormde gemeente” en een katholiek kerk, een Moskee en een Boeddhistische tempel. Maar ook winkels, een ziekenhuis, gerechtsgebouw en gevangenis. Alleen het gerechtsgebouw en de winkels zijn nog in gebruik, de rest is museum.

Eerst maar even wat drinken, want na zo’n tocht met het openbaar vervoer heb je toch wel dorst. In Sri Lanka kun je overal heerlijk vers geperst vruchtensap krijgen, dus een glas ananassap slaan we niet over. Maar naar goed Nederlands gebruik zijn we ook wel toe aan een bak koffie. Nu is Sri Lanka bekend om de Ceylon thee, maar koffie zetten, daar hebben ze geen kaas van gegeten. Valt ons oog toch op een heuse Barista-Lavaza koffieshop. Dat is het, een heerlijke bak sterke koffie.

Na het laatste stukje van de vesting te hebben gewandeld, gaan we terug naar de trein. Deze keer heeft hij maar 40 minuten vertraging, dus daar komen we wel overheen. Kaartje gekocht en voor € 0,60 gaan we tweede klas terug naar Aluthgama. Maar 40 minuten duren in Sri Lanka iets langer dan bij ons, want na twee uur komt de trein eindelijk het station binnen. Gelukkig hadden we de mifi bij ons, zodat we via internet even konden checken welke stations we passeren, zodat we weten waar we eruit moeten.

De trein bleek van alle luxe voorzien. Koffie, fruit en snoep werden te koop aangeboden en de tweede klas was voorzien van AREDKO (alle ramen en duren kunnen open). Maar des ondanks een belevenis.

Vanaf het station weer met de Tuk-tuk terug naar het hotel. Zodan eerst een wijntje en een biertje op het terras.

En zoals jullie gewend zijn, na het eten, schrijven we weer even een verhaaltje (bij deze).

Nog twee dagen en dan zit ons avontuur er weer op. Morgen nog heerlijk naar het strand niets doen en maandag weten we nog niet.

Dat lezen jullie later.

Joke

Heerlijk om mee weg te dromen
nog even genieten

Raymond & Angelique

Nou, we hadden een kleine achterstand opgelopen met de belevenissen van jullie.
Maar na het lezen en de foto's moet ik zeggen dat het wel iets bijzonders is.
Jaloers? Nee, niet echt.......... Maar zouden wij dat ooit willen? Ja.
Geniet ervan en het klinkt misschien niet leuk, maar de belevenissen horen bij een bakkie pleur, zo heet dat in Rotterdam, vind ik ook wel weer leuk om straks te horen.

Groeten van ons uit Spijkenisse.