Ron en Cory in Sri Lanka

Traplopen.......

Vandaag staat er een bezoek aan Sigiriya, een hoge vrijstaande berg waarop een oud paleis heeft gestaan, op het programma. Vooral tegen het `hoge` keken wij erg op. Bij nadering van de berg bleek dat het inderdaad wel iets was om naar OP te kijken. Onderaan de berg al veel oude restanten van paleizen en woningen die allemaal keurig onderhouden waren. Maar voor ons bleef de berg duidelijk zichtbaar.

Na een stuk trappenlopen, waarbij wij en met ons vele anderen die de trip waagden, al bijna versleten waren, volgde de werkelijke berg. Trappen, trappen en nog eens trappen. Onderweg nog wel een stukje horizontaal pad dat langs de berg liep gevolgd waarna een draaitrap kwam. Ongeveer 5 verdiepingen hoger kwamen wij in een ruimte die langs de berg was en waar veel muurschilderingen te zien waren. Hiervan hebben wij echter geen foto´s kunnen maken omdat dit Strictly Forbidden by the Government was.

Na de muurschilderingen maar weer verder gewandeld..tenminste. De draaitrappen eerst weer naar BENEDEN, 5 verdiepingen, om vervolgens via een andere trap weer vele verdiepingen OMHOOG te gaan. Volgens onze gids was de totale berg ongeveer 200 meter dus reken maar uit.

Toen wij bij te top kwamen zagen wij een poort met een beide zijde grote leeuwen poten. Even een foto en toen bleek dat dit de top nog niet was. Hierna weer veel trappen, trappen en trappen om uiteindelijk bovenaan te komen. Maar gezegd moet worden dat het de klim meer dan waard was. Een schitterend uitzicht over de omgeving waarbij wij zelfs de stoepa van Mihintale, die op een afstand van 85 km stond konden zien. Na de nodige foto´s de weg naar beneden genomen en dan blijkt dat traplopen naar beneden veel minder inspannend is dan naar boven.

Nadat wij onze gids weer hadden gevonden op pad gegaan voor een goede lunch en daarna doorgereden naar Polonnaruwa. Onderweg nog langs een aantal natuurparken gereden waarbij opviel dat de schrikdraden wel erg hoog hingen. Onze gids vertelde dat deze niet voor bezoekers waren maar wel om olifanten tegen te houden. Het was namelijk nog wel eens gebeurd dat een olifant die op zoek was naar eten een muur van een huis sloopte. De schrikdraden voorkwamen dit.

Aangekomen in ons hotel uiteraard even het zwembad opgezocht en uitgerust op een ligbed om morgen weer met frisse moed de stad Polonnaruwa te gaan bekijken.

Raymond & Angelique

Leest wel heel plezierig weer jullie verhalen. Toppie.