Ron en Cory in Sri Lanka

De theeplantages van Nuwara Eliya.

Vanmorgen om 8:30 uur in de auto gestapt en na vele tempels en oude stenen, nu naar de natuur van het binnenland. Al spoedig doemen de hoge bergen op en via een slingerweg met vele haarspeldbochten komen we op het hoogste punt van Sri Lanka uit. Dit is ook het gebied waar Sri Lanka, of vroeger Ceylon, bekent om staat; nl. de theeplantages. Met schitterende vergezichten over heuvels met allemaal theeboompjes en prachtige bloemen, is onze eerste stop een theefabriek.

Na uitleg en rondleiding in de fabriek hebben we verschillende soorten thee geproefd met natuurlijk Engelse “Buttercake”.

Deze streek noemen ze “Klein Engeland” en dat zie je direct terug aan de huizen en gebouwen. In Nuwara Eliya lunchen we in een tot restaurant verbouwd plantage huis uit 1890. Alles ademt nog de sfeer van toen uit. Zelfs de tuin is met zorg onderhouden en het gras zeer groen. In dit zelfde plaatsje komen we nog een postkantoor tegen uit die zelfde tijd.

Hier zijn we op het station afgezet door onze chauffeur op de trein naar Bandarawela te nemen. Tijdens het wachten stuitte Ron op een klein huisje. Nieuwsgierig als hij is, gaat hij een kijkje nemen. De seinwachter vindt het maar wat interessant om het een en ander uit te leggen. Met handen en voeten (want het Sri Lankaans beheersen we nog niet helemaal), legde de man de werking van de wissels en de seinen uit. Heel in de verte horen we de trein naderen en wordt het tijd om in te stappen. Wij hebben kaartjes 1e klas en krijgen ook onze eigen stoel toegewezen. Met airco en tv in de wagon is de rit prima te doen. We hebben twee filmopnames gemaakt vanuit de rijdende trein en zullen die proberen te uploaden. Maar de foto’s spreken ook voor zich.

Aangekomen in Bandarawela een korte weg naar ons hotel. En wat schetst onze verbazing:

Het hotel is volledig in oud Engelse stijl en stamt uit 1893. We kregen een grote koperen sleutel mee en bij opening van onze kamer gingen we gelijk 120 jaar terug in de tijd. Een groot koperen bed, waarbij ik een opstapje nodig heb om erin te komen en een badkamer om van te dromen.

Bekijk de foto’s, die zeggen genoeg.

Morgenochtend om 6:30 uur gaan we een dag vol dieren tegemoet.