Ron en Cory in Sri Lanka

Cultuur snuiven in Polonnaruwa.

Vandaag weer een cultuurdagje. Er staat een bezichtiging van allerlei ruines en opgravingen in de omgeving van Pollanaruwa op het programma. Onze gids rijdt zoals gewoonlijk keurig op tijd voor en na een korte rit beginnen de eerste opgravingen. Grote Boeddha beelden en overal restanten van gebouwen. Hierna een bezoekje aan het archeologisch museum. Normaliter zijn wij geen fan van musea maar ik moet zeggen dat deze best interessant was. Er zijn maquettes gemaakt van de gebouwen zoals ze er in werkelijkheid mogelijk uit hebben gezien. Wanneer je dan buiten door een heel groot terrein met alléén maar 50cm hoge muren en muurtjes loopt, weet ju nu dat het in werkelijkheid een heel groot paleis was met gangen en verschillende kamers. Ook heeft er een dak op gezeten, iets wat nu heel onwerkelijk lijkt. Na het museum verder in de opgravingen. Van het ene grote bouwwerk naar het andere. Telkens weer slippers uit en overhemd aan. Op blote voeten verder omdat dit bij heilige plaatsen hoort. Maakt niet uit of de ondergrond koud is of heet. En helaas de ondergrond was telkens HEEL heet. Maar alles voor het goede doel.

Na de lunch met de jeep het binnenland in. Via allerlei smalle weggetjes, langs `woningen` waar de kinderen nog naar je zwaaien, richting het natuurreservaat. Op advies van onze gids hadden wij bij de plaatselijke supermarkt 200 pennen en een zak met snoep gekocht zodat wij die aan de kinderen langs de weg konden uitdelen. En wij maar denken dat de kinderen uit zichzelf zo vriendelijk zijn. In de open jeep is het heerlijk vertoeven want de warme rijlucht is heerlijk. In het reservaat zie je uiteraard allerlei soorten wild en vogels. Zo stuitten wij plotseling op een hoge boom waar een vijftal arenden in zaten. Tijdens het pakken van het fototoestel kozen zij echter het hazepad (hoewel dat eigenlijk niet kan). Maar gelukkig lukte het nog wel om er iets van te fotograferen. Al met al deze dag een enorme berg foto´s gemaakt. Iets dat eigenlijk niets voor ons is.

Raymond & Angelique

Nou, ik snap jullie niet hoor..................
Ik lees eigenlijk alleen maar vervelende dingen, wat moet je daar nog joh?

Nee, hoor. Wat een mooie verhalen. En het is inderdaad aanpassen met slippers aan en uit etc. Geniet ervan, dit pakken ze niet meer af.

Hans

Dus de kinderen daar zijn ook al verwend, al is het op een andere manier dan wij kennen ??