Ron en Cory in Sri Lanka

2 daagjes Kandy

Gisteren en vandaag doorgebracht in Kandy. Een stad die ooit de 2e stad van Ceylon was. Wij zijn begonnen met een bezoek aan de tempel waarin de tand van boeddha bewaard wordt. Als je de foto´s ziet waren wij niet de enigen die dit wilden zien. Er waren er nog een paar en dan te bedenken dat morgen 14-11 het volle maan is. Dit is een speciale dag voor de boeddhisten en dan zullen zij zeker in grote getale naar de tempel gaan. Gelukkig waren wij een dag eerder. Vandaag was het gewoon “gezellig” druk.

Nadat wij volledig bekeerd waren zijn wij naar een edelstenenfabriekje gegaan. Hier uitleg gekregen hoe edelstenen gedolven worden en bewerkt. Gelukkig bood de gids ook de mogelijkheid om iets te kopen maar helaas lag er niets van onze smaak bij,

Daarna naar de botanische tuin van Kandy. Een enorm groot, perfect aangelegde tuin waarin heel veel soorten bomen en planten te zien zijn. Je komt werkelijk ogen te kort. Opvallend dat het een broedplaats is van verliefde stelletjes want die zag je overal zitten hangen en staan terwijl dit op straat, denk ik, toch “not done” is.

Toen wij het park weer verlieten ontdekten wij direct weer de verkeerschaos van Sri Lanka. Had onze chauffeur zijn auto netjes geparkeerd, hadden anderen dit ook gedaan maar niet zoals het hoort. Hierdoor stonden wij 3 dik geblokkeerd en waren de bestuurders nergens te vinden. Met wat creativiteit lukte het toch om wat auto’s verschoven te krijgen en konden wij onze weg toch naar het zwembad van het hotel vervolgen. Om 17.00 uur opgehaald voor een uurtje culturele dans. Werkelijk een spetterende dansshow van trommelaars en danseressen die lieten zien hoe oa de vuurdans, de krijgsdans en de drakendans gingen. Sommigen vonden het prachtig. Wij waren waarschijnlijk minder cultureel ingesteld.

De volgende dag 14/11 een vrije dag. Geen gids die ons ergens heen sjouwt maar een dagje “zoek het maar uit”. Lekker gewandeld vanaf het hotel langs het meer richting Kandy en daar wat door het centrum geslenterd. Lunch genoten in een Moslim restaurant. Nog nooit van kottu gehoord laat staan gegeten maar het was zeker lekker. Corry nam het zekere voor onzekere en nam lekker Kabul. Verwacht je een bomachtige maaltijd bleek dit een soort opgevouwen pannenkoek met “iets”erin dan niet ontplofte maar wel lekker was. Hierna op naar het hotel voor het verkoelende zwembad maar na een half uur begon het te regenen. Ondanks dat de temperatuur lekker blijft moesten wij toch naar binnen vanwege de laptop. Dus schrijven wij het verhaal nu maar binnen en verwachten over enkele minuten weer naar het zwembad te gaan.

Morgen vertrekken wij weer uit Kandy en gaan dan de koelere berggebieden opzoeken. Volgens onze gids trekt hij een trui aan maar zouden wij aan de lage temperatuur wel gewend zijn. Wij zijn benieuwd.

Henk

Ja, jullie zijn echte Hollanders, er is vaak iets niet naar je smaak wat er te koop is, hihi.

Jeannette

Zo te zien genieten jullie er volop van, het is jullie gegund.