Ron en Cory in Sri Lanka

Traplopen.......

Vandaag staat er een bezoek aan Sigiriya, een hoge vrijstaande berg waarop een oud paleis heeft gestaan, op het programma. Vooral tegen het `hoge` keken wij erg op. Bij nadering van de berg bleek dat het inderdaad wel iets was om naar OP te kijken. Onderaan de berg al veel oude restanten van paleizen en woningen die allemaal keurig onderhouden waren. Maar voor ons bleef de berg duidelijk zichtbaar.

Na een stuk trappenlopen, waarbij wij en met ons vele anderen die de trip waagden, al bijna versleten waren, volgde de werkelijke berg. Trappen, trappen en nog eens trappen. Onderweg nog wel een stukje horizontaal pad dat langs de berg liep gevolgd waarna een draaitrap kwam. Ongeveer 5 verdiepingen hoger kwamen wij in een ruimte die langs de berg was en waar veel muurschilderingen te zien waren. Hiervan hebben wij echter geen foto´s kunnen maken omdat dit Strictly Forbidden by the Government was.

Na de muurschilderingen maar weer verder gewandeld..tenminste. De draaitrappen eerst weer naar BENEDEN, 5 verdiepingen, om vervolgens via een andere trap weer vele verdiepingen OMHOOG te gaan. Volgens onze gids was de totale berg ongeveer 200 meter dus reken maar uit.

Toen wij bij te top kwamen zagen wij een poort met een beide zijde grote leeuwen poten. Even een foto en toen bleek dat dit de top nog niet was. Hierna weer veel trappen, trappen en trappen om uiteindelijk bovenaan te komen. Maar gezegd moet worden dat het de klim meer dan waard was. Een schitterend uitzicht over de omgeving waarbij wij zelfs de stoepa van Mihintale, die op een afstand van 85 km stond konden zien. Na de nodige foto´s de weg naar beneden genomen en dan blijkt dat traplopen naar beneden veel minder inspannend is dan naar boven.

Nadat wij onze gids weer hadden gevonden op pad gegaan voor een goede lunch en daarna doorgereden naar Polonnaruwa. Onderweg nog langs een aantal natuurparken gereden waarbij opviel dat de schrikdraden wel erg hoog hingen. Onze gids vertelde dat deze niet voor bezoekers waren maar wel om olifanten tegen te houden. Het was namelijk nog wel eens gebeurd dat een olifant die op zoek was naar eten een muur van een huis sloopte. De schrikdraden voorkwamen dit.

Aangekomen in ons hotel uiteraard even het zwembad opgezocht en uitgerust op een ligbed om morgen weer met frisse moed de stad Polonnaruwa te gaan bekijken.

Heel veel oude stenen in Anuradhapura.

In het hotel hebben wij op de tweede verdieping een mooie kamer. Er is geen lift, maar dat is ook niet nodig, die vier trappen zijn voor ons geen probleem. Alleen als je de vorige dag ruim 1400 treden en een rots beklommen hebt, weet je dat er spieren in je kuiten zitten.

Vandaag staat een bezichtiging van de oude stad Anuradhapura op het programma. Deze oudste stad en tevens eerste hoofdstad van Sri Lanka, beslaat een groot gebied en we gaan deze dus met de auto verkennen. Het belangrijkste zijn de opgravingen van wel 2600 jaar oud. Alle koningen die vanaf het begin hebben geregeerd bouwden hun eigen paleis met bijbehorend meer en de nodige religieuze tempels.

Bij de tempelcomplexen leven ook nu nog monniken. Voor deze monniken zijn nu gebouwen met eet-, slaap- en badgelegenheid. Maar de dagelijkse rituelen zoals eten en baden uit de oudheid, zijn terug te vinden in de restanten die zijn opgegraven.

Vandaag heel veel stoepa´s bezocht. Stoepa´s zijn belvormige bouwsels die hermetisch afgesloten zijn. Volgens de overlevering bevatten de stoepa´s delen van Boeddha. Dat kunnen botten zijn of tanden, maar ook haarlokken en relikwieën worden daar bewaard. Deze pagodes zijn zo groot dat ze vanuit de wijde omgeving te zien zijn.

Na het bezichtigen van diverse tempels en stoepa´s zit de excursie voor vandaag erop. Onderweg van een heerlijke lunch genoten en de rest van de middag aan het zwembad gezeten.

Morgen vertrekken we weer naar een ander plaats en dat lezen jullie de volgende keer.

Op naar Anuradhapura

Daar zijn we weer, wat gaat zo´n dag toch snel.

Na een goede nacht slaap, werden we om 8:30 uur (jawel, dat noemen ze vakantie) opgehaald door onze chauffeur Harold. Hij blijft bij ons tot het eind van de rondreis.

Zijn Engels klink een beetje zoals in de serie “Oh moeder, wat is het heet”, maar we kunnen gezellig met hem kletsen.

Via de kustweg noordwaarts en onderweg zien we een diversiteit aan huizen, kerken, rijstvelden en tempels. Sri Lanka is iets groter dan Nederland en dus zijn de afstanden die we afleggen niet zo groot. Daardoor is de afwisseling in het landschap ook duidelijker herkenbaar.

Onze eerste stop is in Chilaw. Dit is een vissersdorp aan een inham van de zee. Hier worden we gedropt bij de vismarkt. Dat is niet alleen te zien, maar…. vooral te ruiken. Geen wonder dat er mensen zijn die liever geen vis eten. Zelfs Ron vond de lucht iet wat aanwezig.

Zo leeft de bevolking hier en dat is een mooi gezicht. Mannen en vrouwen die op de grond een stuk of 20 visjes hebben om te verkopen en dat heel trots aan ons laten zien. Er wordt geprobeerd wat aan ons te verkopen, maar ze moeten er ook gelijk om lachen, omdat ze weten dat wij dat toch niet doen.

Er wordt hier op zee behoorlijk veel vis gevangen en de vis die niet direct verkocht wordt, wordt gedroogd op grote kleden in de zon. De vis wordt van zijn schubben ontdaan en ingesmeerd met zout. Daarna drogen in de zon (2-7 dagen). De vis is dan langer houdbaar.

Na een volle neus met vislucht, snel weer in de auto met airco.

Daarna richting het binnenland waar ons hotel ligt aan de rand van Anuradhapura. Deze stad is de oudste hoofdstad van Sri Lanka en is één groot museum. Alle koningen uit de oudheid (+/- 2600 jaar geleden) hebben hier hun paleizen en tempels laten bouwen. Van de meesten is niet veel meer over, dus alleen ruïnes en archeologische opgravingen. Er zijn ook wat nieuwere bouwwerken en daar zijn wij naar toe geklommen. Er zijn wel trappen, maar de eerste heeft 1000 treden en de tweede ruim 400 treden. Vanwege het Boeddhistische geloof moet je je schoenen uittrekken bij het betreden van het tempelcomplex. Dus het laatste stuk maar op onze sokken gelopen. Het mooiste stuk is een rots op klimmen met uitgesleten voetstappen en gelukkig wel een reling waar je je aan vast kunt houden (glad op je sokken).

Maar ondanks deze vermoeiende klim, zeker de moeite waard. Wat een schitterend uitzicht van die hoogte. Op de foto’s is de lucht wat donker en dat klopte ook, want er kwam een bui naar beneden, daar lusten de honden geen brood van. Maar gelukkig zaten wij toen al in de auto.

Morgen gaan we deze mooie stad verder bekijken.

Het begin van een nieuw avontuur.

Hallo allemaal,

Zoals we van onszelf gewend zijn, waren we wat aan de vroege kant op Schiphol. Als eerste bij de incheckbalie en dat was maar goed ook. Kras had voor ons al stoelen in het vliegtuig geboekt, maar we zaten niet naast elkaar. Voor een vlucht van ruim zes uur vonden we dat niet zo´n goed idee. Maar de alleraardigste stewardess heeft ons omgeboekt zodat we heerlijk achterin zaten, naast elkaar en met nog een vrije stoel. Alle ruimte dus.

Na ruim zes uur vliegen was er een tussenstop op Doha (Arabische Emiraten). Ons volgende vliegtuig zou een uur later vertrekken. Daardoor toch nog even tijd om deze luchthaven te bekijken. En net als in Dubai was het alles wat blonk aan glas, marmer en diamanten. Ze hebben daar echt geld teveel. Ook nog even een McLaren van dichtbij gezien, maar Ron past daar niet in, hij heeft te lange benen, dus hebben we hem maar niet gekocht.

Ook bleek dat de wereld toch wel klein is, want Ron kwam twee medewerkers van de Gemeente Nisserwaard tegen. En dat zes duizend kilometer van huis.

Na weer een vlucht van 4,5 uur zijn we dan eindelijk aangekomen in Sri Lanka. Mijn hemel, wat een broeierige warmte. Het is toch wel weer even wennen na de laatste dagen in Nederland.

Snel op de luchthaven een internetkaartje gekocht en dan met onze privé chauffeur naar het eerste hotel.

Palm Village Resort in Marawilla is voor Sri Lankaanse begrippen en prima middenklassen hotel, voor fervente “Turkije 5* All Inclusive” gangers is het iets minder, maar dat wisten we op voorhand en het overvriendelijke personeel maakt veel goed.

Het hotel ligt aan het strand, maar de golven zijn hier zo gevaarlijk en hoog dat we de zee niet in kunnen. Gelukkig hebben ze een prima zwembad, dus onze eerste dag komen we wel door.

Vanavond heerlijk van de Sri Lankaanse keuken geproefd. Diverse soorten curry’s en verse vis op de BBQ, voor ons kan het al niet meer stuk.

Morgen gaan we beginnen aan de rondreis. We worden om 8:30 uur opgehaald en wat we gaan beleven, lezen jullie de volgende keer.

Nog 7 dagen. Het aftellen is begonnen.

Hallo en welkom oponze reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdensonzereis door Sri Lanka. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waarwijons bevinden en waar wij zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die wij gaanmaken vind je in het profiel.

Wijzien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je metons meereist!